Amerika, modernisme og mote

Astrup Fearnley-museet har i flere år presentert profilerte amerikanske kunstnere for det skandinaviske publikum.

Astrup Fearnley-museet har i flere år presentert profilerte amerikanske kunstnere for det skandinaviske publikum. I vår har turen kommet til Tom Sachs og hans refleksjon over den amerikanske (les vestlige) kulturen og de merkevarene som gjennomsyrer den.

Astrup Fearnley Museet for Moderne Kunst har i flere år presentert profilerte amerikanske kunstnere for det skandinaviske publikum og i vår har turen kommet til Tom Sachs og hans refleksjon over den amerikanske (les vestlige) kulturen og de merkevarene som gjennomsyrer den.

Tom Sachs tilhører generasjonen til Matthew Barney og Olafur Eliasson (som begge tidligere har vært utstilt på Astrup Fearnley Museet) og etablerte seg dermed i tiden mellom Jeff Koons på 80-tallet og den unge generasjonen kunstnere fra Uncertain States of America. Det kunstneriske språket til Sachs skiller seg sterkt fra Koons, selv om inspirasjonen fra markedskreftene og konsumersamfunnet er felles og referansen til Andy Warhol ikke er langt unna. Dette er kanskje tydeligst i verket What would James Brown do? (W.W.J.B.D.) hvor Sachs har bygget en elektrisk stol. Men der Koons søker den maskinelle perfeksjonisme jobber Sachs seg mot en håndlaget og counterfeit konsumvirkelighet.

Utstillingen tar for seg ikoner som McDonalds, den elektriske stol, Louis Armstrong, Prado og Chanel og bearbeider mytologiene omkring dem gjennom røffe, tydelig håndlagede konstruksjoner i billig og gjerne stjålet materiale. Som f.eks. Nutsy’s 1:1 McDonald’s hvor Sachs har bygget sin egen fullt funksjonelle McDonalds-stand som inneholder alle nødvendige bestanddeler for å drive en McDonalds-restaurant. Materialene i verket er røffe og konstruksjonen er tydelig hjemmelaget uten noe av den glattheten som forbindes med McDonalds. Men alle elementene som skal til for å lage et all-american-meal; cheeseburger, fries and soda er tilstede. Ved siden av installasjonen finner vi McDonald’s Video Kiosk, som viser en instruksjonsvideo for hvordan man skal betjene McDonalds-stasjonen.

Den samme håndlagde kvaliteten finner vi igjen i alle arbeidene i utstillingen, fra hjemmelagde våpen (som fungerer) i verket London Calling til Chanel Guillotine (Breakfest Nook) som både er en funksjonell guilliotine og et frokostbord for urbane par.

Utstillingen åpner lørdag 14.januar og kl.14 og varer til 23.april.

Leserinnlegg