Stian Gabrielsen er norsk redaktør for Kunstkritikk. Han er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo, hvor han også er bosatt.
Stian Gabrielsen is Kunstkritikk’s Norwegian editor. He was educated at the Art Academy in Oslo, where he also lives.
Denne helgen går Mađđis andre kunstklakk av stabelen i Tromsø, et tverrfaglig arrangement med kunstneriske, litterære, musikalske og kulinariske innslag.
Galleriet Femtensesse i Oslo besverger sitt sensuelle image med en deilig uanstrengt gruppeutstilling.
Øyvind Sørfjordmos malerier på Galleri Brandstrup i Oslo er en håndfull å se på.
Merlin Carpenter gir oss den kunsten han synes vi fortjener på Borgenheim Rosenhoff i Oslo.
Anders Eiebakkes premiereklare film The Square tar et oppgjør med politiets bruk av overvåkning for å forebygge uro i gatene.
Leonard Rickhards malerier gir barnet i oss noe å glede seg over mens verden forsvinner.
Kode i Bergen må kutte opp mot ti årsverk. Museumsforbundet advarer mot en erosjon av kompetanse i museumsfeltet.
Kunst i offentlig rom (KORO) mener det følger språklige forpliktelser med forvaltningen av samisk kunst.
– Vi har i årevis sagt at Kode har en altfor dårlig økonomi, så vi har sett at dette kunne komme, sier museumsdirektør Petter Snare.
Kan kunsten handle om noe annet enn klima og miljø i 2024? Ikke hvis du spør norske institusjoner denne våren.
Kolonialistisk maleri, politisk motiverte oppsigelser og fagmiljøenes svinnende makt. Her er ti av sakene fra i fjor som leserne la sin elsk på.
Kunstkritikks norske redaktør, Stian Gabrielsen, peker ut årets tre beste utstillinger.
Kerstin Brätsch’ psykedeliske maleri på Munchmuseet er ekstase og arbeid på en gang.
Cecilie Norgaard på O-Overgaden er maleri om maleri på den bedst tænkelige måde.
Vivan Suter har förvandlat Moderna Museet Malmös turbinhall till en djungel.
Der er for tiden flere halvakvatiske krybdyr i København. De fortæller om attituder og mumificering. Og om hvad en udstilling muligvis er.