Stian Gabrielsen er norsk redaktør for Kunstkritikk. Han er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo, hvor han også er bosatt.
Stian Gabrielsen is Kunstkritikk’s Norwegian editor. He was educated at the Art Academy in Oslo, where he also lives.
Den digitale konferansen The Tehran Summit starter på BO i Oslo i kveld.
Visuell variasjon skjuler et fravær av egentlig forskjell i maleriet til Christina Quarles.
Ben Schumachers søppelhaug på Centralbanken gir innsikt om hvordan attraksjon skapes i kunsten.
Kerstin Brätsch’ psykedeliske maleri på Munchmuseet er ekstase og arbeid på en gang.
Åndefotografiet har gjenoppstått i museenes bildebanker.
Diamond Stingilys utstilling på Peder Lund vekker en blanding av mildt ubehag og eielyst.
Notater fra en kunstkritikers forsøk på å erstatte seg selv med ChatGPT.
– Timingen i forhold til de store prosjektene som KORO er involvert i for tiden har blitt tillagt stor vekt, sier konstituert direktør Øystein Strand.
Fotografiene til Joanna Chia-yu Lin på Tenthaus vil ikke slave under den biografiske representasjonens åk.
Den norske kunstvåren har den fyrrige energien til en sitcom fra 80-tallet.
Få norske kunstnere har kurtisert sin egen samtid med like stor iver som TV-aktuelle Odd Nerdrum.
Museene får huden full. Her er de ti sakene fra fjoråret som leserne satte størst pris på.
Taterlandet er en sofistikert utstilling om et folk som satte sin ære i å ikke etterlate seg spor.
Selvom Louisianas Kaari Upson-udstilling kunne gå dybere, borer værkerne sig stadig ind i kroppen.
Der er en udbredt frustration over, hvad samtidskunsten har udviklet sig til, siger den britiske kritiker Dean Kissick. Nu udkommer hans opsigtsvækkende essay i en udvidet dansk version.
Masterutstillingen fra Kunstakademiet i Oslo løfter frem den gjensidige avhengigheten som er kunstens sosiale fundament.