Stian Gabrielsen er norsk redaktør for Kunstkritikk. Han er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo, hvor han også er bosatt.
Stian Gabrielsen is Kunstkritikk’s Norwegian editor. He was educated at the Art Academy in Oslo, where he also lives.
Sterke farger redder ikke Johannes Høies nye veggmaleri på Aker brygge fra de arkaiske klisjeenes grep.
To utvalgsledere i Kulturrådet svarer på noen skeptiske spørsmål om utlysning av midler til produksjon av kunst for barn og unge.
Titus Boguslaws malerier på Van Etten er romantiske med forbehold.
Den norske kunsthøsten er besatt av mediet som nekter å dø.
Kunstakademiet i Oslo gjenopptar praksisen med livslange professorater.
Space Making på Astrup Fearnley Museet er en litt gammeldags maleriutstilling på den bra måten.
Damla Kilickirans utstilling på Hulias går på sansene løs.
Den digitale konferansen The Tehran Summit starter på BO i Oslo i kveld.
Visuell variasjon skjuler et fravær av egentlig forskjell i maleriet til Christina Quarles.
Ben Schumachers søppelhaug på Centralbanken gir innsikt om hvordan attraksjon skapes i kunsten.
Kerstin Brätsch’ psykedeliske maleri på Munchmuseet er ekstase og arbeid på en gang.
Åndefotografiet har gjenoppstått i museenes bildebanker.
Kunstner og juryleder for Høstutstillingen, Hanan Benammar, håper Nasjonalmuseet vil legge til rette for en åpen og ærlig dialog.
Fortolkningsfrihed er kernen i en tvist omkring Erik A. Frandsens værk, der afbilder et væltet monument. Kunstneren føler sig stemplet som fascist af forskerne Mathias Danbolt og Amalie Skovmøller.
Den 13:e upplagan vill att vi ska skämmas.
Lawrence Abu Hamdans akustiske kartlegginger på Munchmuseet blåser nytt liv i kunst som kunnskapsproduksjon.