Alle artikler av Arve Rød

Ghost Town

Den fjerde Berlinbiennalen unndrar seg de store sosio-politiske fortellingene. Den har blitt en lavmælt, dyster, introvert og kanskje litt gammeldags romantisk utstilling som åpenbart ønsker å føre Kunsten tilbake i kunsten.

Mer bråk, mer moro

With Us Against Reality, or Against Us! fremstår som en total forkasting av de siste årenes dominerende diskurser i kunstverdenen.

Godt ment

Årets utgave av Momentum har fått navnet Godt for Moss. Spørsmålet er om utstillingen har noe å by på for andre enn mossingene selv.

Kritisk praksis

Kuratorenes plass i Unge Kunstneres Samfund (UKS) var et hett tema for det forrige styret i UKS. Debatten vil sannsynligvis også prege UKS i tiden framover.

Hubbing Berlin

Den tredje Berlinbiennalen oppleves som en videreføring av kurator Ute Meta Bauers ideer om utstillinger og kunstnerisk produksjon som diskursive felt, og beriker i beste fall hvert enkelt verk med innholds messig og kontekstuell tyngde.

Drømmen om et marked

Til tross for plasseringen ute på den norske landsbygda viser Vestfossen Kunstlaboratorium ingen beskjedenhet, og arrangerer historiens første brede presentasjon […]

Tid for følsomhet

Andreas Heuchs totalinstallasjon Hollow Ground oppleves som lukket om seg selv og sitt komplekse nettverk av vegetativ form og gir ingen retning inn i en definerbar allmennmenneskelig erfaring.

Nylig publisert

Surfer i balanceakt

Esben Weile Kjær er muligvis et stjerneskud, men hans Solar System i Aalborg består af rottebefængte ruiner, mutationer og falske diamanter. Er der substans i hans solsystem?