Seminaret Art, Public Space and Urban Aesthetics på ROM for Kunst og Arkitektur handlet om transformasjonen av det arktitektoniske monsteret Corviale og bruken av scenografiske spesialeffekter i Los Angeles.
På onsdag arrangerte ROM for Kunst og Arkitektur seminaret Art, Public Space and Urban Aesthetics. På programmet var transformasjonen av det arktitektoniske monsteret Corviale og bruken av scenografiske spesialeffekter i Los Angeles.
Første mann ut var direktør for Fondazione Adriano Olivetti, M. Bartolomeo Pietromarchi, med et foredrag om prosjektet Trans:it moving culture through europe og om hvordan stiftelsen har virket som mellomledd mellom beboerne, kunstnere og kommunen for å gi monsterbygningen Corviale i Roma sjelen tilbake.
Bomaskinen Corviale som ble reist i Roma mellom 1972 og 1982 har lenge vært sett på som et skrekkeksempel på modernistisk arkitektur som har slått feil og som selve symbolet på voldelig periferi i Italia. Immaginare Corviale var et forsøk på å snu det negative bildet omverden har hatt av bygget.
Prosjektet tok utgangspunkt i at endel av beboerne selv hadde begynt med egne mikrotransformasjoner innad i bygget. Utfra dette kunne kunstnere og arkitektur begynne en indre og ytre forandring av Corviales image. Et av grepene var å starte den lokale tv-kanalen Corviale Network som bl.a. viser matlagningsprogrammer fra bygningen. Pietromarchi beskrev det slik: «Urban renewal goes through the people who lives in this context».
Trans:it pågikk mellom 2003 og 2005, og resulterte blant annet i en dokumentarsyklus på tre filmer, en bok og en vandrende utstilling som begynte på Veneziabiennalen ifjor.
Norman Klein, forfatter av en mengde bøker om massekultur, media og urbanitet, og professor ved California Institute of the Arts, snakket om arkitektoniske og scenografiske spesialeffekter i Las Vegas og om sitt siste prosjekt, Imaginary Twentieth Century, om hvordan det 20. århundret var forestilt før det ble virkeliggjort. Imaginary Twentieth Century er en dvd-rom databaseroman med over 2000 bilder, lyder, filmer, arkitektoniske skisser o.l. som fungerer som et interaktivt arkiv i forhold til en fiktiv rammefortelling.
Klein mener vår sivilisasjon er i ferd med å miste mange av de paradoksene som har karakterisert den vestlige, industrielle kulturen mellom 1860 og 1960. Gjennom underholdningsindustrien blir vi mer og mer som turister i våre egne byer.
Klein har tidligere skrevet om hvordan Los Angeles blir en by uten historie i The History of Forgetting: Los Angeles and the Erasure of Memory og om Las Vegas’ spektakulære scenografi i The Vatican to Vegas: The History of Special Effects.
Seminaret var et samarbeid mellom ROM for Kunst og Arkitektur og KHIO med støtte fra Italian Culture Studies i Oslo.
Dokumentarsyklusen fra Trans:it vises frem til 19.februar i ROM for Kunst og Arkitektur fra onsdag til søndag mellom kl.1300 og 1700 (filmen begynner hver time)
ROM for Kunst og Arkitektur har lokaler i Maridalsveien 3, Oslo