I sykeværelset

Utstillingen gir et gripende bilde av den ensomme død i et gjennomorganisert og teknologisk samfunn.

Utstillingen gir et gripende bilde av den ensomme død i et gjennomorganisert og teknologisk samfunn.


I Charlotte Thiis-Evensens kunstneriske praksis stilles spørsmål ved kroppslige tabuer, den borgelige fasade og privat lidelse. Gjennom å avdekke det menneskelige, det inderlige og det feilbarlige krysser Thiis-Evensen grensen mellom privatsfæren og det offentlige, på jakt etter en fellesmenneskelig og autentisk opplevelse.

Dermed skriver hun seg inn i en kunstnerisk tradisjon med røtter i romantikken hvor kunstneren skulle gå i det indre, subjektive liv for å hente inspirasjon. Samtidig stiller hun seg skulder til skulder med nyere kunstnere som Tracey Emin, Robert Gober og Felix Gonzales-Torres, som på forskjellig vis har søkt å endre muligheter og holdninger i det offentlige rom gjennom å belyse disharmonier i forhold til deres egne personlige erfaringer, gjerne knyttet til kjønnsdrift og seksuell legning. Men når Thiis-Evensen problematiserer det intime, er det ikke først og fremst seksualitet som opptar henne, snarere er det en sårbarhet knyttet til familie, kjærlighet, autoritet og kroppen som møtested for subjektiv og objektiv erfaring.

Den ensomme dødstimen

Charlotte Thiis-Evensen: Faren min forsøkte å ringe moren min, Sørlandets Kunstmuseum, 2008. Installasjonsbilde.

I Sørlandets Kunstmuseum inviterer hun oss inn i sin egen intime sfære og vi får ta del i hennes fars siste dager på sykehuset. Utstillingen innledes med følgende tekst: «For to år siden døde faren min. Han etterlot seg en mobiltelefon som inneholdt 100 fotografier. Disse fotografiene ble tatt fordi faren min forsøkte å ringe moren min. Han lå på sykehuset og var svært syk og visste aldri at han tok dem selv.» Faren led av en form for Parkinsons sykdom, som blant annet gjorde det vanskelig for ham å operere de små tastene på telefonen.

Et utvalg av disse bildene, pluss noen videosnutter filmet på samme måte, er installert i en liten kube inne i et monumentalt rom med nesten 6 meter under taket og et areal på omtrent 150 kvadratmeter. Den lille kuben som ligger plassert innerst i rommet kan minne om et sykeværelse eller et mausoleum. Inngangen er fra baksiden gjennom en trang korridor. Bildene er plassert på veggen og videosnuttene vises på en tv på et rullestativ på gulvet. Bildene har så lav oppløsning at motivene blir nesten ugjenkjennlige. Vi skimter et vindu, en tv, en lampe, en døråpning, et glass, et gulv og så videre, og vi forstår at vi er i et sykeværelse. Også i videoene er det vanskelig å avgjøre hva vi ser, men her kan lyden fortelle oss at fjernsynet er på i rommet.

Charlotte Thiis-Evensen: Faren min forsøkte å ringe moren min, Sørlandets Kunstmuseum, 2008. Installasjonsbilde.

Rammen for utstillingen er sorgen ved å miste noen man er glad i, og den berører også en avmakt som kan føles i møte med sykdom, alderdom og død. Denne sorgen smitter over på betrakterne som blir stående i denne lille kuben med en følelse av tristhet og ensomhet. Kanskje denne sorgen også følges av et stikk av skyldfølelse for at ingen var tilstede da døden inntraff. Det er iallfall lett å tenke på sykehusets fremmedgjøring og hvordan vi overlater det som har med sykdom, forfall og død til institusjoner. Det er manges største frykt å dø alene, likevel har det moderne samfunnet konstruert et avlukke hvor man kan ånde ut uten å være til bry for resten av samfunnet.

Teknologi og maskulinitet

Det er en absurditet i at hele utstillingen er basert på mobilbilder som er tatt uten farens viten, en feil som skjedde da han forsøkte å ringe sin kone fra sykesengen. Det er i feilkoblingen mellom farens kropp og mobiltelefonen at bildene ble produsert. Situasjonen blir spøkelsesaktig, som om maskinen har tatt over kontrollen og snudd opp ned på forholdet mellom bruker og mobiltelefon. Marshall McLuhan har beskrevet forholdet mellom menneske og maskin som en forlengelse og perfeksjonering av sansene, mens William Gibson går lenger og påstår at vi allerede er teknologi, og at vi er post-humane. Med det mener han at teknologien ikke lenger er et verktøy eller en protese, men er blitt en del av kroppen vår og måten vi tenker på. Vi er i ferd med å bli kyborger, en blanding av menneske og teknologi. Det kartesianske verdensbildet der menneske står mot maskinen er ikke lenger gyldig, sjelen står ikke lenger utenfor maskinen og maskinen er ikke lenger underlagt menneskets vilje.

Her kan utstillingen gi assosiasjoner til filmen Poltergeist. I filmen blir tv-en en portal til en annen dimensjon, ånder kommer inn i huset gjennom teknologien og henter med seg mennesker tilbake til sin dimensjon. I «Faren min forsøkte å ringe moren min» er det teknologien som har overtatt styringen av farens kropp. Det er som om ånden forsvinner inn i teknologien når kroppen slutter å fungere. I denne forstand kan hele verket leses som et rekviem over det autonome subjektets oppløsning i den digitale hverdagen.

Charlotte Thiis-Evensen: Faren min forsøkte å ringe moren min, Sørlandets Kunstmuseum, 2008. Installasjonsbilde.

At det er farsfiguren som fremvises i denne situasjonen, avsondret fra sine nærmeste gjennom teknologiens underfundigheter og i ferd med å gå over i historien og refereres til i fortid, gir assosiasjoner til forventninger rundt maskulinitet, kontroll og kropp. Kontroll over kroppen (og, i forlengelse av den, maskinen) og maskulinitet hører sammen i de patriarkalske strukturene vi omgir oss med. Thiis-Evensens kunstnerskap står som en utfordring til disse strukturene med sin vilje til å avdekke feilbarlighet, sårbarhet og tap av kontroll. Hun setter opp den menneskelige realitet som utspiller seg i det private rom mot de idealene som eksisterer i det offentlige.

Vår egen dødstime

Ved at hun viser oss mobilbildene og videosnuttene ubearbeidet plasseres betrakteren i farens situasjon, mobilens blikk blir vårt eget blikk og det skaper rom for empati og identifikasjon. Dermed blir første reaksjon av emosjonell karakter, verket appellerer direkte til følelsene uten at man får mulighet til først å ta en rasjonell avstand og vurdere verkets mening. Refleksjonen kommer i andre rekke, kanskje først etter at man har forlatt verket og bildene og følelsene summer i bakhodet.

At Thiis-Evensen klarer å appellere så direkte til følelsene kan skyldes hennes bakgrunn som tv-journalist. En journalist har som oppgave å favne bredt, å henvende seg til mengden med seere og inkludere dem i den historien som utspiller seg. Thiis-Evensen har i tidligere arbeider brukt en dokumentarisk tilnærmingsmåte for å oppnå dette, mens i installasjonen i Sørlandets Kunstmuseum har hun gått videre og inkludert betrakteren i den døende farens stemning gjennom å konstruere en kopi av det rommet hvor faren endte sine dager. På denne måten omskriver hun rommet og historien til å gjelde betrakteren direkte og det blir historien om vår egen ensomme dødstime som utspiller seg.

Comments (10)