Nordisk nettverk for kunstkritikk

Lørdag 20 august møttes redaktørene i det nystiftede nordiske kunstkritikknettverket for første gang i en paneldiskusjon på den alternative kunstmessen alt_cph i København.

Lørdag 20 august møttes redaktørene i det nystiftede nordiske kunstkritikknettverket for første gang i en paneldiskusjon på den alternative kunstmessen alt_cph i København.

Hovedparten av timen gikk med til presentasjoner av de tre nettstedene som utgjør nettverket; kunstkritikk.no, svenske konsten.net og kunsten.nu i Danmark. Presentasjonene viste spennvidden mellom de tre prosjektene både organisatorisk, strategisk og faglig, og borger for interessante utvekslinger og diskusjoner framover.

Forskjellige driftsmodeller
Mens kunstkritikk.no har mottatt en minimal, men forholdsvis stabil oppstartsstøtte gjennom sine fire første år fra bl.a. Norsk Kulturråd, har danskene måttet skaffe deler av sine midler andre steder. Det offentlige stiller med tre «tiltaksstillinger», mens driften og ytterligere to lønninger må skaffes til veie gjennom forskjellige sideprosjekter og ikke minst annonsesalg. Veien til suksess telles i mottagere av nettstedets nyhetsbrev, som har satt seg målet om en oppgang på mange hundre prosent fra deres nåværende 6000. Målet er å bli hele Danmarks portal til samtidskunsten, og kunsten.nu har en arbeidende redaksjon i Danmarks to største byer. Svenske konsten.net derimot, drives av én person, Anders Oloffson, og har drevet idealistisk i ti år, som oftest uten honorarer til skribentene. Mens konsten.net avventer situasjonen og kunstkritikk.no biter tennene sammen og venter på statsbudsjettet, er det danske nettstedet preget av gründerånd og pragmatisme.

Mens kunstkritikk.no og konsten.net produserer lange kritikker i rolige omgivelser, ligner kunsten.nu mer på en tradisjonell nettavis. Gjennom lettere og kortere anmeldelser henvender kunsten.nu seg til en svært bred lesergruppe, mens man i Sverige og Norge er henvendt til et smalere kunstinteressert publikum. Kritikkens funksjon er nok også annerledes. Mens anmeldelsene på kunsten.nu er øyeblikkskildringer, raskt observert og raskt nedtegnet, står kunstkritikk.no for en mer åpen og undersøkende form for kritikk, noen ganger lang og analytisk, andre ganger fortellende. Som en av tilhørerne uttrykte det: på kunstkritikk.no og konsten.net vil man ha lesere. På kunsten.nu vil man ha publikum.

Kritikkens form
Moderator for debatten, Mathias Borello ønsket å se på hvordan kunstkritikk på nettet kan utfordre den modernistiske og strukturelt orienterte kunstkritikken som han mente fremdeles preget kritikken i dagspressen, og være et sted for en mere dynamisk og leserinndragende kunstkritikk. Selvom Borellos begreper kanskje kan diskuteres kan det virke som om kunstkritikk.no her skiller seg mest fra de to andre gjennom den åpne og ikke forhåndsredigerte kommentarfunksjonen og gjennom graden av variasjon når det gjelder kritikkens form, en variasjon det vil være mindre plass til i et bredere medium. Samtidig kommer det fram av Kulturrådets evaluering av kunstkritikk.no at diskusjonen om hvem og hvor mange man henvender seg til vil, vil være viktig også her hjemme.

Nettverkets stand på alt_cph
Kritikknettverket har fått arbeidstittelen «Network for Nordic Art Critics» og skal i løpet av det første året arrangere to kritikerkonferanser, samt etablere en felles portal til våre respektive nettsteder. Nettverket skal i tillegg til redaksjonelt samarbeid og bytte av tekster, fortsette diskusjonen om kunstkritikk på nettet og arbeide for en bedre utveksling mellom kunstscenene i de tre nordiske landene. «Network for Nordic Art Critics» er støttet av Kulturkontakt Nord.

Leserinnlegg