Er kunstkjøp en vitenskap?

Markus G. Johansen, kritiserer i dette innlegget kunstfolkets hyppige bruk av begreper som «fag» og «faglighet» i debatten om Nasjonalmuseet.

Markus G. Johansen, kritiserer i dette innlegget kunstfolkets hyppige bruk av begreper som «fag» og «faglighet» i debatten om Nasjonalmuseet. Han hevder at faglighets- og vitenskaps-retorikken beskytter en bestemt samfunnsgruppes smak ved å fremstå som objektiv.

I Morgenbladet, 29. februar, 2008, kunne man lese et opprop mot ledelsen ved Nasjonalmuseets praksis, under overskriften: «Åpnet brev til Trond Giske». En rekke personer, kjent fra kulturlivet, hadde gitt sin underskrift. Brevets standpunkt skal jeg ikke her ta stilling til, men heller påpeke noen momenter ved grunnlaget for standpunktene.

I det relativt korte innlegget, bestående av fire små avsnitt, forekommer ordet «fag» hele fem ganger, og vitenskap to ganger. Fire av de fem punktene i oppropet, uttrykker en bekymring for museets faglige arbeide. Det konkluderes med at klare grep må tas «… for å gjenopprette Nasjonalmuseet som en vitenskapelig fundert institusjon.» Innenfor kunstfeltet i Norge, er bruken av slike «harde» begreper, ikke uvanlig. Brevet er symptomatisk for en en språkpraksis som kunstfolket stadig benytter seg av når det blir tvunget til rettferdiggjøre sine egne standpunkt, eller når det ønsker å avfeie andres.

Da jeg var masterstudent i kunsthistorie ved UiO, stod foreleseren i det obligatioriske oppgaveseminaret, flere ganger foran oss studenter og formante ting som: «Husk fagligheten!» og «Det er svært viktig med faglighet». Denne merkelige bruken av dette merkelige ordet, «faglighet», har jeg bare støtt på i tilsvarende grad innenfor barnehagesektoren, hvor jeg har jobbet i flere år ved siden studiene. Her er det vanlig at man sier saker som: «Det er greit med møter/kurs, så lenge det tilfører faglighet».

At man i det hele tatt ser seg nødt til å minne om at et kurs eller en masteroppgave må inneholde noe fornuftig, som er den ene av betydingene ordet «faglighet» kan ha, uttrykker et stort mindreverdighetskompleks. Det er dette mindreverdighetskomplekset, denne redselen for at noen skal kunne påpeke at det man driver med ikke er særlig viktig, som er årsaken til at «fagligheten» så hyppig benyttes innenfor to ulike felt som barnehagefeltet og kunstfeltet. Det er nesten utenkelig at en biolog skal stå foran sine studenter og be dem om å huske på fagligheten. Biologen behøver det ikke. Ingen stiller spørsmål ved hans nytteverdi, hans berettigelse. Men kunsthistorikeren og barnehagearbeideren ser seg nødt til å til stadighet minne seg selv, sine kollegaer og omverdenen om at det de driver med kan knyttes til ordet fag.

Men ordet «fag» har også andre funksjoner og betydninger for kunstfolket. På kunsthistorie på Blindern betød «faglighet» gjerne en bestemt form for tilnærming til kunstfeltet. Vi ble fortalt at kunsthistorie først og fremst var et redskap for å nærme seg kunst. Andre disipliners metoder, som kunne hjelpe å forklare og forstå sider ved kunstverk, var man svært skeptiske til fordi kunsthistorie først og fremst er tilnærmingen og ikke forskningsobjektene. Benyttet man f. eks. sosiologi eller økonomi for å forstå kunst, hevdet flere av de toneangivende vitenskapelig ansatte, at man glemte «faget» – man bedrev sosiologi eller økonomi, ikke kunsthistorie. Da jeg, som fersk masterstudent, fortalte at jeg ønsket å skrive en kultursosiologisk oppgave, lo faglærer og lurte på om jeg hadde kommet til rett sted. I denne konteksten brukes «fag» eller «faglighet» for å beskytte et rimelig snevert kunnskapssyn.

Vi har til nå identifisert to funksjoner av denne hyppige bruken av begrepet «fag»: 1) Et forsøk på å bøte på et konstant mindreverdighetskompleks, en slags overkompensering og 2) beskyttelse av noen kunsthistoriske metoder. I det åpne brevet til kulturministeren spiller en tredje funksjon en vel så stor rolle som de to nevnte: Bråket rundt ledelsen ved Nasjonalmuseet startet etter innkjøpet av Unni Askeland. Flere kunsthistorikere var irriterte. Man hørte tale om en «faglig katastrofe», og at «det var bred enighet i fagmiljøet om at Askelands bilder bare var klisjeer» o. l.

Her er vi ved det springende punktet: Innebar innkjøpene av Askeland mangel på faglig kompetanse? Kan man kalle innkjøpene uvitenskapelige? Hvis vi godtar denne problemstillingen, og alle premissene til grunn for den, må vi nesten svare «ja». Er det enighet i «fagmiljøet» om at innkjøpene er gjort på slett faglig grunn, ja, da er de nok uvitenskapelige. Men velger vi i stedet å stille spørsmål ved forutsetningene for selve problemet, og spørre: «Hva oppnår man ved å omtale kunstkjøp som vitenskapelige/uvitenskapelige?», se da åpner en ny dør seg.

La oss først se på konsekvensene av om man ikke godtar betingelsene, at man unngår å argumentere med begreper som «fag» eller «vitenskap». Misliker man innkjøpene, som mange kulturpersonligheter tydeligvis gjør, kan man velge å si: «Jeg, personlig, synes ikke noe om Askelands verk». Da innrømmer man at smak er noe personlig («smaken er som baken»), og at man uttaler seg som et subjekt på like fot med alle andre subjekter. En slik argumentasjon har liten slagkraft, ettersom ledelsens vurderinger med ett får samme verdi som alle andre kunsteksperters vurderinger.

Hevder man at Askelands verk ikke bør kjøpes fordi de ikke klinger godt i samspill med det rådende kunstfolkets smak, står man i fare for å bli snobben. En som bruker kunst som et våpen for å holde resten av befolkningen på avstand. Da innrømmer man at kunsten er udemokratisk, og skreddersydd for en bestemt samfunnsgruppe.

Men straks man bringer harde begreper som «fag» eller «vitenskap» inn som en del av argumentasjonen, da må alle forstå at dette har med kunnskap å gjøre. Og fremstår man som mer kunnskapsrik enn motstanderen, og samtidig får det til å se ut som om debatten handler om nettopp kunnskap – ja, da har man vunnet debatten.

Vi har altså identifisert en tredje funksjon av fag/vitenskaps-retorikken: Den beskytter en bestemt samfunnsgruppes smak ved å fremstå som objektiv, som et produkt av kummulativ kunnskap.

Selv har jeg aldri sett en vitenskapelig/faglig holdbar redegjørelse for at et verk er klisjefyllt, og ikke kan jeg se hvordan en slik redgjørelse kan være mulig, heller. Et kunstkjøp kan ikke være fundert på vitenskapelige vurderinger, fordi kunst produseres, bedømmes og kjøpes etter andre kriterier enn de vitenskapelige. Man kan omtale et verk med vitenskapelige metoder, f. eks i kunsthistoriske avhandlinger, men man kan ikke felle en vitenskapelig smaksdom over det. Kunst er vesensforskjellig fra vitenskap ved at den har andre mål, andre kriterier den måles etter. Kunne man oversatt kunst til vitenskap, ville det vært lite poeng i å bedrive kunst.

Markus G. Johansen, Masterstudent, kunsthistorie, UiB, tidl. Masterstudent ved UiO

Comments (40)